fredag 28 december 2007

Från Linnéårets avslutning

Uppföljning av Linnéåret

Efter att ha deltagit i den förberedande juryn för The Great Linnaeus School Challenge som var en internationell skoltävling i miljö som Svenska Institutet ordnade (också en del av Linnéåret), började jag tänka på FUF:s samarbete med de som arbetat med Linnéjubileet. Mestadels tänkte jag då på vad som händer nu när Linnéåret 2007 är slut.

Jag frågade Tobias om vi kunde träffa någon från Linnésekretariatet och få ta del av alla erfarenheter och lärdomar de dragit av arbetet, och det gick fint. Den 17 december träffade jag Carl Gyllensköld som arbetat med Linnéjubileet, något jag är väldigt glad för.

Här kommer saker som är intressanta för oss i FUF.
- Skolprojekt Linné

400 skolor blev Linnéskola 2007
http://www.bioresurs.uu.se/skolprojektlinne/index.html
Nationellt resurscentrum för biologi och bioteknik har arbetat med Skolprojektet och Linnéskola 2007. Ungefär 400 skolor valde att bli Linnéskola 2007. I utbyte fick de ett kick-ass-inspirationsmaterial i biologi, samt möjlighet till att nätverka med andra Linnéskolor.

Reflektion: Det här är en tråd vi bör spinna vidare på. Vi kanske kan lära av Nationellt Resurscentrum i biologi och bioteknik hur man får så många skolor intresserade av ett samarbete. Vi kanske också kan ta ett sådant här initiativ ett steg längre - som FN-förbundet gör med sina FN-skolor eller Ung Företagsamhet gör med sina UF-skolor? Det här kommer vi att prata om i någon form i Skolverksamhetsgruppen på arbetshelgen den 15-17 februari 2008.

- Linnéjubileets marknadsföringsarbete

Mr Flower Power slår igenom i media
Tryckmaterialet som uppgick till ett väldigt stort värde sponsrades de med. Layouten och en catchig slogan anställdes PR-byrån FullTank till. De hade dessutom en anställd som jobbade med marknadsföring.

Reflektion: Jag tycker att Linnéåret syntes tillräckligt mycket. I VU har det funderats på att hitta en praktikant som kan jobba med PR, marknadsföring, informatik. Helt enkelt för att synas mer med vår verksamhet. Jag fick uppdraget att hitta en sådan praktikant och skickade ut en platsannons till Södertörns, Föreningen för Utvecklingsfrågor, och en handfull KY-utbildningar som såg lovande ut, men inget svar kom. Fick senast ett namn från Andrea Westerdahl på en tjej som hjälpt till med Nobelveckans PR-arbete. Jag ringde upp henne för att kolla intresset. Hon var engelskspråkig och ville att jag skulle maila mer info eftersom hon var utomlands. Hm. Är det här verkligen rätt väg att gå, tänkte jag. För å andra sidan har vi en info- och marknadsföringsgrupp som Christoffer Öhberg leder. Om intresset finns hos dem kan vi nog bekosta en PR-utbildning i utbyte mot att gruppen marknadsför FUF. Är det här en rättare väg att gå? Hur lösa vårt marknadsföringsbehov på ett bra sätt? Skulle vara skönt att prata om detta i FS. Ska föreslå att vi pratar om vår marknadsföringsstrategi på något FS-möte 2008.

- Linnéjubileets sponsringsarbete

GE Healthcare, Arkitektkopia och Jubileumsfonden var bra sponsorer.
Reflektion: Sammantaget fick Linnéjubileet ganska mycket sponsring, men hade nog kunnat få mer. Dragplåstret i deras fall var att de hade så många aktiviteter överallt i landet - maximum publicity i princip. Den möjligheten har ju vi också, fast i mindre skala. Sponsringslärdomarna från Linnéjubileet tar jag med mig till Näringslivsgruppen.

- Linnéjubileets fortsättning

Det smids på en fortsättning av Linnéjubileet i form av en Linnévecka varje år.
Reflektion: Vill vi vara med? Vi kanske kan få ut mer av Unga Forskares Linnépris om det är kopplat till Linnéveckan på något vis? Har fått namn på en person, och pratat med en till person som kommer att arbeta med detta. Skulle vara kul att diskutera detta per mail och se intresset för detta. Vad tycker ni?

1 kommentar:

Anonym sa...

Toppenbra initiativ, Guncha! När det gäller pressmeddelanden tror jag att detta skulle ge en hel del möjligheter. Inte minst tror jag att det är lättare att få spons om vi är mer kända och syns mer. Om vi inte hittar någon annan lösning kanske vi i värsta fall ska lägga det på någon som jobbar? T.ex generalsekr. eller bitr. projektledaren? Om vi har någon som assisterar GS och funkar mer som kanslist kanske denna kan göra det?