fredag 28 december 2007

Dags för verksamhetsplanspropositionen 2008

Nästa vecka sätter jag och Joni våra fingrar i verksamhetsplanspropositionen för 2008. Vi ska skapa ett första utkast som FS och alla andra i FUF ska få diskutera och tycka till om. Det är ett digert, men roligt arbete vi har framför oss.

2007 års verksamhetsplan (VP) var mycket annorlunda tidigare års VP. Istället för att låta alla grupper skriva vad de ville göra och sedan klistra ihop allas tankar till ett dokument arbetade man med fokusområden och försökte skapa ett sammanhang i allt. Försöket var en god start, även om det inte räckte hela vägen fram, och tanken om att mer aktivt skriva en VP har förts med till i år.

Utgångspunkterna för skrivandet av 2008 års VP är följande:
  • Fokusområden
    FS diskuterade i höstas om det fanns några fokusområden som skulle vara intressanta att arbeta med under 2008. FS kom fram till följande två områden:
    • Medlemmar
    • Skola

  • Långsiktighet
    FUF har idag på många håll kort framförhållning. Genom att ha bättre framförhållning kommer organisationen kunna arbeta mer effektivt. Risken för misslyckanden minskar och det är lättare att se var allt passar in i ett större sammanhang.

  • Mer övergripande, färre detaljer
    Tidigare år har VP varit mycket detaljerad. Genom att öka abstraktionsnivån och prata i mer övergripande termer kommer man undvika problem med detaljdiskussioner som inte RS är rätt forum för. Detaljerna får sedan FS i samråd med berörda verksamheter och distrikt arbeta fram efter RS.

  • Tydlig målgrupp
    Ett förslag på målgrupp är framtaget: "Ungdomar i gymnasieåldern med behov av stimulans inom naturvetenskap och teknik" där nyckelbegreppen innebär:
    1. Ungdomar i gymnasieåldern - det är dom vi vill erbjuda stimulans till, den värdering som ligger i "ungdomar i gymnasieåldern" innebär rent årsmässigt 16-19 +/- 2-3 år, dvs vi avser inte enbart ungdomar som går på gymnasiet. Det finns alltså möjlighet att arbeta både uppåt och nedåt, även om gymnasieungdomarna är primära.
    2. Stimulans - detta vill vi erbjuda de som kommer i kontakt med oss. Stimulans i detta fall kan betyda mycket:
      • Stimulans för att välja natur på gymnasiet
      • Stimulans för att bibehålla sitt naturvetenskapliga intresse
      • Stimulans för vilja fortsätta till högre studie inom naturvetenskap
Detta är som sagt just utgångspunkter och det behövs mer för att hitta rätt väg att gå när man skriver VP. Personligen anser jag att FUF nästa år primärt ska arbeta med att säkra kvalitén på det redan befintliga samt att arbeta med att hitta synergieffekter bland de projekt och verksamheter som vi har.Vi har idag många verksamheter som är bra, vilket medlemsökningen tyder på, och som med lite arbete kommer bli jättebra och stimulerande enligt alla de ovan beskrivna punkterna.

Att i detta läge börja arbeta med att hitta nya idéer och projekt tror jag därför är farligt. Det kräver mycket energi och tankegång för att sådant ska bli bra och kommer på så sätt stjäla kraft och tid från det befintliga som behöver utvecklas och rationaliseras. Argument som talar för att det är dags att just arbeta med det interna och befintliga är att vi under de senaste två-tre åren, kanske ännu fler, har arbetat med att planera och sjösätta nya och ganska stora projekt. Jag tänker på EU Contest, Projekt TEND och Unga Forskares Linnépris, som enligt mig har gjort att annan verksamhet har fått stå tillbaka.

Hoppa inte över ån för att hämta vatten. Rensa bort vassen på din strandsida och bygg en brygga och du kommer åt vattnet utan problem. Lite fånigt, men förenklat kan man visualisera mina tankar på detta sätt.

Nu vill jag veta vad du tänker. Hur vill du att FUF arbetar 2008?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Toppenbra, Alex! Jag gillar dina fyra utgångspunkter starkt. De tillsammans har all förutsättning att skapa en bra verksamhetsplan. När det gäller "Mer övergripande, färre detaljer" gissar jag att du vill att verksamhetsplanen ska ligga på ungefär samma abstraktionsnivå som planen för 2007. Då hade vi ju ett antal punkter som skulle uppfyllas.

En tanke till årets plan är att det kanske skulle vara fördelaktigt med en rad eller två under varje punkt som tydliggör intentionen med den punkten. På så sätt kanske missförstånden minskar när det gäller vad de olika punkterna går ut på.

Sehlström sa...

Med med "övergripande, färre detaljer" emnar jag att vi ska höja abstraktionsnivån ännu mer än nivån 2007 års VP. Istället vill jag, som du föreslår, beskriva intentioner och uppdrag under de olika punkterna för verksamhet och organisation. Detta för att undvika missförstånd, men framför allt för att ge nästa års FS större möjligheter att tolka VP samt diskutera detaljerna med de grupper och distrikt som berörs av uppdragen.

Anonym sa...

Det låter ju helt strålande, Alex! Känns skönt att lämna över förberedelsearbetet i dina och Jonis händer.

Carl-Johan Sveningsson sa...

Hejsan. Vad kul att det verkar som om existerande projekt fungerar bra och drar medlemmar! Finns det någon mer info om det, eller hittar jag det bäst om jag rotar runt på Scientium-sidan? Nu saknar jag ju i stort sett insyn i dagens FUF, men en tanke som slår mig är att det borde finnas något i FUF som håller som håller medlemmarna kvar även när deras projekt är slut eller gruppen av någon anledning försvinner. Likaså är det svårt att få ut något intressant av FUF annat än genom att starta en förening, vilket jag tycker är ett smått arkaiskt synsätt, givetvis ska FUF ha något att ge till alla natur- och teknikintresserade, right? :-) Det är åtminstone min tanke när jag skickar mina syskonbarn länkar till FUF-forumet, får se om de gillar det!